Siirry sisältöön

Dataskydd

På denna sida berättar vi vilka uppgifter Finlands Advokater samlar in om sina kunder, från vilka källor uppgifterna samlas in och för vilket ändamål samt i vilka situationer uppgifter lämnas ut.

Dataskyddet hos Finlands Advokater

På sidorna finns också anvisningar om hur du ska göra om du vill få reda på vilka uppgifter om dig som förts in i våra register och korrigera eventuella fel samt när du kan förbjuda att uppgifterna används.

Behandling av personuppgifter

Finlands Advokater är ett offentligrättsligt samfund som inrättats med stöd av lagen om advokater.
Finlands Advokater och tillsynsnämnden har ett gemensamt register, där tillgången till personuppgifter har begränsats med åtkomstbehörigheter.

Kontaktuppgifter: PB 194 (Mikaelsgatan 25), 00101 Helsingfors
tfn +358 9 6866 120 (växel), info@asianajajat.fi

Insamling av personuppgifter

Finlands Advokater har en lagstadgad skyldighet att föra ett register över advokater. Uppgifterna fås huvudsakligen av medlemmarna själva och från myndighetskällor.

För lagstadgad tillsyn har Finlands Advokater rätt att förvärva nödvändiga uppgifter av advokaten själv och från myndighetskällor.

Finlands Advokater har en lagstadgad skyldighet att ordna advokatexamen. Av dem som deltar i examen insamlas nödvändiga uppgifter för att ordna examen. Uppgifterna fås av aspiranten själv. Insamlingen av uppgifter baserar sig på lag och på ett legitimt intresse.

Av andra kunder, intressentgrupper och samarbetsparter insamlas nödvändiga uppgifter. Uppgifterna fås av personen själv, och insamlingen baserar sig antingen på ett berättigat intresse eller samtycke.

Närmare information finns i registerbeskrivningarna här invid.

Användning av personuppgifter

Personuppgifter används för att sköta lagstadgade ärenden samt för kundtjänst, kommunikation och för marknadsföring av förbundets tjänster. Uppgifter kan också användas för att planera och utveckla tjänster.

Utlämnande av uppgifter

I anslutning till sin lagstadgade tillsyn kan Finlands Advokater lämna ut uppgifter till myndigheter. Dessutom kan Finlands Advokater till sina samarbetsparter lämna ut t.ex. personuppgifter om deltagare för anordnande av evenemang. Den offentliga advokatförteckningen är tillgänglig för allmänheten med stöd av lagen om advokater.
Finlands Advokater lämnar inte ut uppgifter för marknadsföringssyften.

Rätt att förbjuda att uppgifter används för marknadsföring

En medlem och annan kund har rätt att förbjuda att Finlands Advokater riktar marknadsföring av förbundets tjänster till honom eller henne. Kommunikation i lagstadgade ärenden kan inte förbjudas.

Rätt att få information

Kunder och medlemmar har enligt lag rätt att få veta vilka uppgifter om dem som lagrats i Finlands Advokaters register. Begäran ska göras skriftligen antingen på en blankett för begäran om kontroll av registeruppgifter eller fritt formulerat. Den undertecknade begäran kan lämnas personligen till Finlands Advokaters byrå eller sändas per post eller e-post (skannad). Kundens identitet kontrolleras.

Finlands Advokater besvarar skriftligen på förfrågningar huvudsakligen inom 30 dagar från mottagningen av begäran.

Fel i uppgifter

Den registrerade har rätt att med hjälp av en särskild blankett för yrkande på rättelse av registrerade uppgifter begära att felaktiga eller bristfälliga uppgifter i registret ska rättas eller kompletteras eller att uppgifter som gäller honom eller henne ska raderas. Felaktiga personuppgifter rättas utan dröjsmål. Om en felaktig uppgift har förmedlats eller lämnats ut till myndigheter eller någon annan aktör till vilken Finlands Advokater är skyldig eller har rätt att förmedla eller lämna ut uppgifter, rättas felet även hos den som tagit emot uppgiften.

Mer information om behandling av uppgifter

Mer information om hur uppgifterna behandlas fås från Finlands Advokaters byrå.