Siirry sisältöön

Är du missnöjd med ditt biträde

Finlands Advokater ser till att Finland har en advokatkår med hög yrkeskunskap. Förbundets roll som övervakare av advokater grundar sig på lag och dess syfte är att säkerställa kvaliteten på juridiska tjänster.

Detta innebär att om tjänsten inte har motsvarat det som avtalats eller om du annars är missnöjd med advokaten kan du framföra klagomål avgiftsfritt.

Hur framställa klagomål?

Klagomål som gäller advokater, offentliga rättsbiträden och rättegångsbiträden med tillstånd behandlas av den självständiga tillsynsnämnden som verkar i anslutning till Finlands Advokater.

Du kan framföra klagomål om en advokat, ett offentligt rättsbiträde eller rättegångsbiträde med tillstånd eller om advokatens faktura till tillsynsnämnden. Över tillsynsnämndens avgöranden utarbetas offentliga referat, av vilka de mest betydande publiceras i tillsynsnämndens register över tillsynsbeslut.

Ärenden som gäller rättegångsbiträden med tillstånd, där det är fråga om att påföra påföljdsavgift eller återkalla tillstånd, hänskjuts till rättegångsbiträdesnämnden för avgörande. På tillsynsnämndens webbplats finns det närmare beskrivet hur ett klagomål framförs och hur handläggningsprocessen framskrider.

Läs mer www.valvontalautakunta.fi

Mer information om framställande av klagomål

På tillsynsnämndens egna webbsidor kan du läsa mer om hur man framställer klagomål och hur processen sedan framskrider samt om nämndens senaste avgöranden.