Lausunnot

Lausunto esitysluonnoksesta henkilöön liittyvää irtisanomisperustetta koskevan lainsäädännön muuttamisesta

4.4.2025

Lausunto esitysluonnoksesta henkilöön liittyvää irtisanomisperustetta koskevan lainsäädännön muuttamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriölle

Dnro L2025-18

Lausuntopyyntönne: VN/19527/2024, 24.2.2025
LAUSUNTO HALLITUKSEN ESITYKSESTÄ HENKILÖÖN LIITTYVÄÄ IRTISANOMISPERUSTETTA KOSKEVAN LAINSÄÄDÄNNÖN MUUTTAMISESTA

Suomen Asianajajat kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esitysluonnoksesta henkilöön liittyvää irtisanomisperustetta koskevan lainsäädännön muuttamisesta.

Yhtenä Suomen Asianajajien sääntömääräisenä tehtävänä on seurata oikeuskehitystä maassa ja lausuntoja antamalla sekä aloitteita tekemällä tarjota kokemuksensa yhteiskunnan käytettäväksi. Suomen Asianajajien oikeuspoliittisen työn lähtökohta on oikeusvaltion turvaaminen. Lausunnoissaan Suomen Asianajajat pyrkii painottamaan oikeusvaltioperiaatteen toteutumiseen, oikeusturvaan sekä oikeuden saavutettavuuteen, perus- ja ihmisoikeuksien sekä asianajajakunnan itsenäisyyden ja riippumattomuuden turvaamiseen liittyviä näkökulmia. Pyydettynä lausuntona Suomen Asianajajat esittää seuraavaa.

Työsopimuslain muuttaminen

2 § Työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet

Lakiesityksen mukaan 1 momentin 1) kohdassa olisi jatkossa lueteltu joitain esimerkkejä työntekijän työsopimuksesta tai laista johtuvien työsuhteeseen vaikuttavien velvoitteiden rikkomisesta tai laiminlyönnistä, jota voitaisiin pitää irtisanomiseen oikeuttavana asiallisena syynä. Lain sanamuodosta käy selvästi ilmi, että kyseessä olisi vain esimerkkilista, eikä tyhjentävä luettelo. Suomen Asianajajat kuitenkin katsoo, että voisi olla tarpeen vielä arvioida, tuottaako esimerkkilista mitään lisäarvoa lakitekstissä vai olisiko tarkoituksenmukaisempaa mainita joitain esimerkkejä ainoastaan säännöskohtaisissa perusteluissa. Esimerkkilistoja käytettäessä on haasteena, miten suhtautua tilanteisiin, joita ei ole mainittu listassa, kuten tässä tapauksessa työntekijän epärehellisyys tai väkivaltaisuus. Esimerkiksi lakitekstiä lukeva maallikkotyönantaja voi tulkita, että jokin listalta puuttuva menettely ei voisi johtaa irtisanomiseen tai että menettely voisi johtaa irtisanomisen sijaan purkamiseen.

Lakiesityksen mukaan työntekijän työsopimus voitaisiin voimassa olevan lain tavoin irtisanoa työntekijän henkilöön liittyvien työntekoedellytysten muuttumisen vuoksi. Lakiesityksen säännöskohtaisissa perusteluissa on mainittu, että ehdotetuilla muutoksilla ei ole tarkoitettu muuttaa nykyistä oikeustilaa siltä osin kuin työsopimus voidaan irtisanoa sairauden, vamman tai tapaturman vuoksi vähentyneen työkyvyn perusteella. Säännöskohtaisissa perusteluissa kuvataan myös muita kuin sairaudesta, vammasta ja tapaturmasta johtuvia työntekoedellytysten muuttumisen tilanteita, mutta ei nimenomaisesti oteta kantaa, onko myös näiden muiden tilanteiden osalta tarkoitettu säilyttää nykyinen oikeustila. Suomen Asianajajat katsoo, että säännöskohtaisia perusteluita tulisi täydentää tältä osin.

Lakiesityksen mukaan uudelleensijoitusvelvollisuus soveltuisi jatkossa vain tilanteisiin, joissa työsopimus irtisanotaan työntekoedellytysten muuttumisen vuoksi. Lain selkeyden vuoksi Suomen Asianajajat pitää perusteltuna muokata 3 momenttia joko viittaamalla suoraan 1 momentin 3) kohtaan taikka yhdenmukaistamalla termit ja muuttamalla kyseinen momentti muotoon ”Jos työntekijän työntekoedellytykset selviytyä työstään muuttuvat, työnantajan on …” (muutokset lihavoituna).

2 b § Varoitus

Nykyinen työsopimuslaki edellyttää työntekijälle annetun varoituksen olevan asiallisessa ja ajallisessa yhteydessä irtisanomisperusteeseen. Niin asiallista kuin ajallista yhteyttä on käsitelty voimassa olevan lain hallituksen esityksessä (HE 157/2000, s. 101). Lakimuutoksessa on tarkoitus löyhentää asiallisen yhteyden edellytystä, koska jatkossa varoitusta ei 3 momentin mukaan tarvitsisi antaa, jos työntekijä on aiemmin saanut varoituksen ja uusi rikkomus osoittaa samanlaista välinpitämättömyyttä työsuhteeseen liittyvien velvoitteiden noudattamisessa. Suomen Asianajajat katsoo, että lakiesityksen säännöskohtaisissa perusteluissa olisi perusteltua todeta, onko tarkoitus säilyttää nykyinen asiantila ajallisen yhteyden edellytyksen osalta.

Merityösopimuslain muuttaminen

Esitämme edellä työsopimuslain muutosesitystä koskevat huomiomme myös merityösopimuslain muutosesityksen osalta.

Helsingissä 4. päivänä huhtikuuta 2025

SUOMEN ASIANAJAJAT

Niko Jakobsson
Pääsihteeri

LAATI
Asianajaja Maria Penttilä, Helsinki

Suomen Asianajajien lausunnot valmistellaan oikeudellisissa asiantuntijaryhmissä, joiden toiminnassa on mukana noin 150 asianajajaa. Tämä lausunto on valmisteltu työoikeuden asiantuntijaryhmässä.