Lausunnot
Lausunto HE-luonnoksesta eduskunnalle laeiksi tuloverolain, elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 4 ja 7 §:n ja kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta annetun lain 4 ja 6 §:n muuttamisesta
22.8.2025
Lausunto HE-luonnoksesta eduskunnalle laeiksi tuloverolain, elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 4 ja 7 §:n ja kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta annetun lain 4 ja 6 §:n muuttamisesta
Valtiovarainministeriölle
Dnro L2025-56
Lausuntopyyntönne: VN/18411/2025, 30.6.2025
LAUSUNTO LUONNOKSESTA HALLITUKSEN ESITYKSEKSI EDUSKUNNALLE LAEIKSI TULOVEROLAIN, ELINKEINOTULON VEROTTAMISESTA ANNETUN LAIN 4 JA 7 §:N JA KANSAINVÄLISEN KAKSINKERTAISEN VEROTUKSEN POISTAMISESTA ANNETUN LAIN 4 JA 6 §:N MUUTTAMISESTA
Suomen Asianajajat kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi tuloverolain, elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 4 ja 7 §:n ja kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta annetun lain 4 ja 6 §:n muuttamisesta.
Yhtenä Suomen Asianajajien sääntömääräisenä tehtävänä on seurata oikeuskehitystä maassa ja lausuntoja antamalla sekä aloitteita tekemällä tarjota kokemuksensa yhteiskunnan käytettäväksi. Suomen Asianajajien oikeuspoliittisen työn lähtökohta on oikeusvaltion turvaaminen. Lausunnoissaan Suomen Asianajajat pyrkii painottamaan oikeusvaltioperiaatteen toteutumiseen, oikeusturvaan sekä oikeuden saavutettavuuteen, perus- ja ihmisoikeuksien sekä asianajajakunnan itsenäisyyden ja riippumattomuuden turvaamiseen liittyviä näkökulmia.
Pyydettynä lausuntona Suomen Asianajajat esittää seuraavaa.
Esityksen sisällöstä
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tuloverolakia, elinkeinotulon verottamisesta annettua lakia ja kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta annettua lakia. Muutosten tavoitteena on mahdollistaa OECD:n vuoden 2010 malliverosopimuksen mukaisten liiketuloartiklojen käyttöönotto Suomen verosopimuksissa sekä selkeyttää kansallista sääntelyä. Lisäksi esityksessä ehdotetaan säädeltäväksi tulon kohdistamisesta kiinteälle toimipaikalle tilanteissa, joissa sovellettavan verosopimuksen liiketuloartikla poikkeaa OECD:n vuoden 2010 malliverosopimuksen liiketuloartiklasta, sekä tilanteissa, joissa ei ole sovellettavaa verosopimusta.
Ehdotettujen lakimuutosten myötä OECD:n vuoden 2010 malliverosopimuksen liiketuloartikla mahdollistaa muun muassa korko- tai rojaltimaksujen kohdistamisen kiinteälle toimipaikalle.
Verotuksen oikeusvarmuus ja ennakoitavuus
Kuten esityksessä on tuotu esille, Suomen solmimissa verosopimuksissa ei ole otettu käyttöön OECD:n vuoden 2010 malliverosopimuksen liiketuloartiklaa, sillä on ollut epäselvää salliiko Suomen sisäinen lainsäädäntö OECD:n vuoden 2010 malliverosopimuksen liiketuloartiklan soveltamista. Näin ollen Suomen solmimat verosopimukset sisältävät pääsääntöisesti OECD:n vuoden 2008 malliverosopimuksen mukaisen liiketuloartiklan, ja ehdotettujen muutosten välittömät oikeusvaikutukset jäänevät vähäisiksi.
Suomen Asianajajat pitää tärkeänä, että oikeusvarmuuden ja ennakoitavuuden kannalta Suomen sisäinen lainsäädäntö saatetaan vastaamaan OECD:n vuoden 2010 malliverosopimuksen mukaisen liiketuloartiklan sanamuotoa ennen kuin Suomen solmimia verosopimuksia mahdollisesti päivitetään vastaamaan OECD:n vuoden 2010 malliverosopimuksen liiketuloartiklan sanamuotoa, jotta mahdollisilta tulkintaongelmilta voidaan välttyä. Lisäksi Suomen Asianajat pitää tärkeänä, että ehdotetut muutokset sisältävät selkeät määräykset siitä, kuinka tulon katsotaan kohdistuvan kiinteälle toimipaikalle sovellettaessa verosopimusta, joka ei sisällä OECD:n vuoden 2010 malliverosopimuksen mukaisen liiketuloartiklan sanamuotoa sekä verosopimuksettomassa tilanteessa.
Lisaksi Suomen Asianajajat haluaa korostaa verotuksen ennakoitavuuden tärkeyttä verovelvollisten oikeusturvan kannalta. Jotta verotuksen ennakoitavuudesta voidaan varmistua, on tärkeää, että lain soveltamisesta annetaan selkeää ohjausta, jotta verosopimussäännösten soveltaminen on verovelvolliselle mahdollisimman selkeää ja ennakoitavaa.
Helsingissä 22. päivänä elokuuta 2025
SUOMEN ASIANAJAJAT
Niko Jakobsson
Pääsihteeri
LAATI
Asianajaja Jenni Korhonen, Helsinki
Suomen Asianajajien lausunnot valmistellaan oikeudellisissa asiantuntijaryhmissä, joiden toiminnassa on mukana noin 150 asianajajaa. Tämä lausunto on valmisteltu vero-oikeuden asiantuntijaryhmässä.