Siirry sisältöön

Toimistotarkastukset

Toimistotarkastukset ovat keskeinen tapa asianajajien valvonnassa ja ohjeistamisessa.

Toimistotarkastukset

Toimistotarkastukset ovat keskeinen tapa asianajajien valvonnassa ja ohjeistamisessa. Asianajotoiminnan järjestämisessä tulee noudattaa asianajajia velvoittavia ohjeita ja säädöksiä, ja näiden noudattamista tarkastuksilla valvotaan. Tarkastus on myös hyvä hetki asianajajalle päästä keskustelemaan toimiston järjestämiseen liittyvistä kysymyksistä.  

Uuden asianajotoimiston tarkastus

Jokainen uusi asianajotoimisto tarkastetaan toiminnan käynnistyessä. Tarkastus on luonteeltaan lähtökohtaisesti ohjaava. Asianajajalle, joka avaa oman toimiston, annetaan tarkastuksella opastusta ja neuvontaa toimiston järjestelyssä. Tarkastuksen yhteydessä käydään erityisesti läpi velvoitteet, jotka koskevat toimiston järjestämistä, rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä sekä tietoturvaa ja tietosuojaa. 

Suomen Asianajajien hallitus määrää tarkastuksen tehtäväksi kuuden kuukauden kuluessa toimiston perustamisesta. Tarkastuksen tekee paikallisosaston määräämä kokenut asianajaja, joka toimittaa tarkastuksesta tarkastuskertomuksen hallitukselle. Hallitus päättää tarkastajan laatiman päätösesityksen pohjalta, onko korjaaviin toimenpiteisiin aihetta.

Yleiset toimistotarkastukset

Uusien asianajotoimistojen lisäksi Suomen Asianajajien hallitus määrää vuosittain tarkastettavaksi noin 15–25 asianajotoimistoa, joista osa tarkastetaan tehdyn riskiarvion perusteella ja osa valitaan sattumanvaraisesti. Toimistotarkastukset liittyvät muun muassa rahanpesulain velvoitteisiin, asiakasvarojen hallintaan, tietosuojaan ja tietoturvaan, kouluttautumisvelvollisuuteen sekä vastuuvakuutuksen kattavuuteen. Tarkastus on samalla hyvä mahdollisuus päästä keskustelemaan toimiston järjestämiseen tai esimerkiksi rahanpesun estämiseen liittyvistä kysymyksistä. Nämä tarkastukset suorittaa Suomen Asianajajien tarkastusjuristi. 

Miten valmistautua?

Oletko saanut ilmoituksen toimistosi tarkastamisesta ja mietit, mitä asioita tarkastuksella käydään läpi ja miten valmistautua? Sekä uuden toimiston tarkastuksella että varsinaisella toimistotarkastuksella käydään läpi pitkälti samojen keskeisten velvoitteiden noudattaminen. Voit käydä läpi alla olevan lomakkeen ja katsoa siitä, mistä toimistotarkastuksella keskustellaan.

LOMAKE – Uuden asianajotoimiston tarkastus

365,60 kt

BLANKETT – Inspektion av en ny advokatbyra

183,43 kt

Opas uuden asianajotoimiston tarkastusta suorittavalle asianajajalle

981,72 kt

Guide för advokat som utför inspektion av en ny advokatbyrå

364,56 kt

Rahanpesun estäminen

Toimistotarkastuksilla rahanpesun estämisen kysymykset ovat laajasti esillä. Rahanpesulain velvoitteiden noudattamista koskevassa valvonnassa kiinnitetään toimistotarkastuksilla erityistä huomiota siihen, että 

  1. asianajotoimistossa on laadittu riskiarvio rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskien tunnistamiseksi ja arvioimiseksi;
  2. asianajotoimistossa on asianmukaiset menettelytavat asiakkaiden tuntemiseksi;
  3. asianajotoimiston työntekijöille on järjestetty koulutusta rahanpesulain velvoitteista;
  4. asianajaja on ilmoittanut mahdollisista asiakkaansa epäilyttävistä liiketoimista KRP:n rahanpesun selvittelykeskukselle, ja että
  5. asianajotoimiston työntekijöillä on mahdollisuus ilmoittaa rahanpesulain rikkomuksista joko asianajotoimiston sisäisen ilmoituskanavan kautta tai sähköpostite Suomen Asianajajien toimistoon: rahanpesurikkomukset@asianajajat.fi

Toimiston järjestäminen

Oletko perustamassa omaa asianajotoimistoa tai tarvitset tietoa toimiston hallinnosta, laskutuksesta ja muista käytännön järjestelyistä?